۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۶۰۸۷۴۵
آیت الله فاضل لنکرانی:

حوزه با افکار امام بیگانه نباشد | اندیشه امام و رهبری در حوزه ها تدریس شود

حوزه با افکار امام بیگانه نباشد | اندیشه امام و رهبری در حوزه ها تدریس شود
آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که حوزه های علمیه حق خود را به امام راحل ادا نکرده است، تأکید کرد که اندیشه امام باید در متن برنامه درسی حوزه گنجانده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) پیش از ظهر امروز بعد از مراسم درس خارج فقه صلاة مسافر که در ماه مبارک رمضان در دفتر مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی برگزار شد، با اشاره به 14 خرداد سالروز رحلت امام خمینی(ره) اظهار داشت: هرچه مباحث علمی امام راحل را بیشتر می‌ بینیم اعتقاد ما به قوت فقهی و اصولی و به طور کلی به علم ایشان بیشتر می‌ شود.

وی افزود: بنده اخیرا در یک جا در ارتباط با قاعده ید مطالعه می‌ کردم دیدم ایشان چه قدر دقیق بحث می‌ کنند و اشکالات سنگینی بر این بحث بر یکی از بزرگان می‌ گیرد و تحقیقی جدیدی از بحث سوق مسلمین ارائه داده بودند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عدم شناخت جنبه های مختلف علمی امام را زیبنده حوزه ندانست و عنوان کرد: فقاهت و اصولی بودن امام راحل هنوز برای حوزه ها مشخص نشده است، جهات انقلابی و سیاسی دخالتی در این بحث ندارد انصاف این است که انسان هرچه بیشتر پای تقریرات امام می‌ نشیند متوجه می‌ شود چقدر ایشان در مسائل علمی دقیق هستند.

وی با اشاره به این که حوزه های علمیه باید بیشتر به مبانی فقهی و اصولی امام توجه کند، گفت: یک جهت این مسأله احیای نام امام است که یکی از وظایف اولیه ما است چون امام راحل نه فقط برای حوزه های علمیه و شیعیان و حتی مسلمین بلکه در دوره خودشان بر همه انسان ها حق پیدا کردند، یک روحانی واجد شرایطی که برای خدا درس خواند، درس گفت و نوشت و همه زندگی اش بر معیار خدای متعال بود.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: ایشان در مسائل سیاسی و رهبری انقلاب نیز بر همین اساس یعنی رضایت الهی عمل کرد، از این رو حقی بر همه بشرمعاصر دارد؛ این گزافه گویی و مبالغه گویی نیست چراکه امروز شاخ آمریکا و اسرائیل را امام راحل به برکت اهل بیت(ع)، مردم و خون شهدا شکست تا بعد از 30 سال این قدر آمریکا مستأصل شده و فقط چنگ و دندان نشان می‌ دهد.

وی رهبری انقلاب را دارای عمق قابل توجه توصیف و تصریح کرد: درست است که ما مشکلات زیادی در کشور داریم، واقعا قضایایی که به ویژه در چند ساله اخیر مطرح شد هیچ کدام مسائلی نیست که به راحتی از کنار آن  عبور کنیم و گرانی ها و اختلاس ها و تبعیض ها فراوان است که باید حل شود ولی در مجموع امام به اسلام در دنیای معاصر قدرت داد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه با اشاره به این که بزرگان و اساتید حوزه بر این عقیده هستند که قدرت اسلام به برکت قرآن و اهل بیت(ع) در دوره معاصر به دست امام صورت گرفت، گفت: ایشان به شیعه یک هویت جدیدی دارد، مرحوم والد ما می‌ گفت اگر از من سؤال کنند که بزرگترین دستاورد انقلاب چیست؟ می‌ گویم بزرگترین دستاورد انقلاب این است که شیعه به دنیا معرفی شد تاجایی که در دل کاخ های بزرگ اروپا ورود پیدا کرده است.

آیت الله فاضل لنکرانی امام راحل را فقیهی ذوابعاد معرفی و خاطرنشان کرد: هر فقیهی بر همه شیعه حق دارد از این جهت امام راحل همچون صاحب جواهر بر حوزه های علمیه حق ویژه دارد ولی از جهات انقلاب اسلامی حق بزرگتری بر گردن همه دارد، چراکه ایشان اسلام ناب محمدی را معرفی کرد تا جایی که در مراکز و دانشگاه های علمی دنیا از شیعه حرف می‌ زنند و در کشورهای مختلف صحبت حضور ده ها میلیون شیعه است که همگی به برکت امام و انقلاب است.

وی با بیان این که اسلام حقیقی بر مکتب اهل بیت(ع) استوار است، گفت: ایشان ولایت را به معنای واقعی و حقیقی به ما معرفی کرد، ولایت قبل از انقلاب یک امر معنوی و قلبی بود ولی امام سطح آن را خیلی بالا برد و تأکید کرد که امام زمان(عج) بر همه بشر ولایت دارد و در زمان غیبت باید نوّاب او بر زمین حکومت کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: من قبل از امام ندیدم که کسی این حرف را زده باشد که ولایتی که پیامبر گرامی اسلام(ص) در غدیر مطرح فرمودند صرفا یک مسأله قلبی و معنوی نبود، بلکه بحث این بود که حکومت بعد از پیامبر منحصر در 12 امام بعد ایشان و در دوران غیبت معصوم ولایت به فرد فقیه جامع شرایط می‌ رسد و هرحکومتی غیر این، نامشروع است.

وی کم لطفی حوزه در حق امام را بی انصافی دانست و تصریح کرد: حوزه ها باید هرچه بیشتر با نام و اندیشه امام راحل آشنا شوند، نه فقط وقتی سالگرد امام می‌ آید چند جمله از امام صحبت شود و تا سال آینده رها شود، این حق ناشناسی است؛ مسؤولان حوزه باید برای شناخت افکار امام برای طلبه ها برنامه های خاص قرار بدهند تا از دوره مقدمات تا درس خارج با افکار امام آشنا بشوند.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: هیچ متن درسی در حوزه برای شناخت افکار امام راحل در پایه های اول تا ششم که مهمترین زمان شناساندن افکار امام است وجود ندارد و اتفاقا گاهی اوقات وقتی به برخی مدارس علمیه سر می‌ زنیم متوجه می‌ شویم که افکار افراد دیگری در مدارس ترویج می‌ شود.

وی تصریح کرد: باید افکار رهبر معظم انقلاب و مراجع انقلابی نیز برای طلاب مطرح شود، ولی در مدارس خبری از این مسائل نیست تا جایی که طلبه ها را به یک سری معیارهای غیر صحیح و عرفان های نادرست سوق می‌ دهند؛ ما باید مسیر را پیدا کنیم، مسیر صحیح ترویج و تقویت فکر امام در تمام مراحل درسی در حوزه است تا نشود مثل امروز که بنده بعد از 30 سال بگویم چرا این کمبود وجود دارد./1330/ج

گزیده ای از خبر را در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
ارسال نظرات